Treceți la conținutul principal

EDUCATIA TERAPEUTICA SI TRASATURILE DE SPECIFICITATE IN DEFICIENTA MINTALA

                 Psihopedagogia speciala este stiinta cunoasterii dezvoltarii psihice pentru a realiza educatia terapeutica adaptata prezentei si manifestarii unei forme de dizabilitate. Aceasta  este o stiinta de sinteza care utilizeaza informatii din medicina, psihologie, pedagogie, sociologie, asistenta sociala in studiul personalitatii si al activitatii psihice a persoanelor cu diferite tipuri de deficiente sau a persoanelor aflate in dificultate privind integrarea si relationarea lor cu oamenii si institutiile comunitatii din care fac parte.
          Deficienta este pierderea, anomalia, perturbarea cu caracter definitiv sau temporar a unei structuri fiziologice, anatomice sau psihologice si desemneaza o stare de anormalitate functionala, adesea cu semnificatie patologica, stabila sau de lunga durata, care afecteaza capacitatea si calitatea procesului de adaptare si integrare scolara si profesionala.
            Incapacitatea este o pierdere, o diminuare totala sau partiala a posibilitatilor fizice, locomotorii, mintale, senzoriale, neuropsihice, consecinta a unei deficiente, care impiedica efectuarea normala a unor activitati.
               Consecintele in plan social ale deficientei si ale incapacitatii, cu manifestari variabile in raport cu gravitatea deficientei si cu exigentele mediului, sunt incluse in notiunea de handicap.
                 Handicapul este asadar un dezavantaj social, rezultat dintr-o deficienta sau incapacitate, care face ca persoana deficienta sa suporte cu dificultate exigentele mediului in care traieste, datorita barierelor culturale, fizice sau sociale care le impiedica accesul la diferite activitati sau servicii sociale (disponibile, in conditii normale, celor din jur).
                  De aici apar o serie de consecinte atat asupra echilibrului psihic al persoanei respective, cat si asupra relatiilor cu cei din jur. Acestea afecteaza puternic procesul dezvoltarii si structurarii armonioase si echilibrate a personalitatii acesteia.
            Rene Zazzo defineste handicapul de intelect astfel: „debilitatea mintala este prima zona a insuficientei mintale – insuficienta relativa la exigentele societatii, exigente variabile de la o societate la alta, de la o varsta la alta – insuficienta, ai carei factori determinanti sunt biologici (normali sau patologici) si cu efect ireversibil in stadiul actual al cunostintelor”.

              Ursula Schiopu (1976) arata ca: in ceea ce priveste dezvoltarea psihica a copiilor cu handicap de intelect, pot avea loc opriri sau chiar regresii datorate actiunii unor factori tensionali sau de alta natura. Intarzierile dezvoltarii psihice pot fi intarzieri de aparitie a unor conduite superioare, a unor conduite noi sau intarzieri de dezvoltare psihica propriu zise.
            Gheorghe Radu (1999) sublinia ca: tulburari specifice ale procesului dezvoltarii la deficienti au loc pe diferite segmente ale structurii personalitatii.  Orice deficienta are la baza o afectiune primara care da nastere unor tulburari derivate, afectand mai ales functiile psihice complexe: psihomotricitatea, limbajul, autoreglajul constient, autocontrolul etc.
            Cu cat masurile de corectare vor fi adoptate mai devreme, cu atat va creste eficienta acestora, mai ales in planul prevenirii aparitiei si consolidarii fenomenelor negative.
            Afectiunea primara la copiii cu deficienta mintala se situeaza la  nivelul cortexului, fapt ce afecteaza capacitatea analitico-sintetica  cerebrala. Tulburarile secundare apar la nivelul structurilor personalitatii, mai ales la nivelul cognitiei superioare. Gandirea lor se caracterizeaza prin rigiditate, ca urmare a afectarii dinamicii corticale, indeosebi a mobilitatii proceselor nervoase superioare si a echilibrului dintre ele. Acesti copii prezinta incapacitate de a depasi concretul nemijlocit, prin capacitatea redusa de transfer, de adaptare la situatii noi, prin afectarea functiei semiotice si a capacitatii de comunicare.
            L.S.Vagotski (1971) subliniaza existenta unei determinari reciproce intre tulburarile intelectuale ale deficientilor mintal si cele din sfera afectivitatii, fapt ce trebuie avut in vedere atunci cand elaboram masurile comensatorii.
            Trasaturile de specificitate ale evolutiei psihofizice ale copiilor cu dizabilitate mintala sunt urmatoarele:
            Vascozitatea genetica – se refera la incapacitatea subiectului de a se desprinde de stadiile initiale ale dezvoltarii rationamentului, la incetinirea si chiar stagnarea acestei dezvoltari, inainte ca stadiile sale superioare sa fi fost atinse.
               Notiunea a fost introdusa de B.Inhelder care, pe baza teoriei lui J.Piaget referitoare  la geneza inteligentei, arata ca, in timp ce la copilul normal, dezvoltarea se caracterizeaza prin fluenta, dinamism si atingerea accelerata a maturitatii mintale, la debil aceasta dezvoltare este anevoioasa, fluctuanta si neterminata. Gandirea subiectului cu debilitate mintala prezinta o constructie operationala incompleta, adica aceasta nu poate atinge stadiul operatiilor formale, nu poate ajunge la rationamente abstracte fara sprijinul primului sistem de semnalizare (senzorio-perceptiv), se opreste la nivelul operatiilor concrete. Apar astfel dificultati in procesele gandirii in ceea ce priveste trecerea de la concret la abstract, de la particular la general, compararea, clasificarea, aplicarea unor reguli etc. Daca informatiile si instructiunile sunt prezentate numai prin intermediul limbajului, fara materiale didactice concrete, copilul nu intelege.
 In cazurile deficientei mintale severe si profunde constructia operationala lipseste cu desavarsire.

                    Caracterul limitat al zonei proximei dezvoltari. Zona proximei dezvoltari este definta de L.S.Vagotski (1971) ca fiind diferenta dintre nivelul rezolvarii unei sarcini, accesibila in conditiile sprijinirii de catre adult si nivelul rezolvarii aceleiasi sarcini prin activitate independenta. Acest concept  se refera la perspectivele copilului de a progresa spre etapa imediat urmatoare a dezvoltarii sale.
                   Copilul cu deficienta mintala se caracterizeaza atat prin capacitatea limitata de a se desprinde de etapale anterioare ale dezvoltarii, cat si prin incapacitatea de face progrese intr-un ritm sustinut spre zona proximei dezvoltari. Dezvoltarea deficientului mintal ramane sub influenta puternica a fazelor parcurse anterior, in timp ce dezvoltarea copilului normal este puternic orientata spre viitor. Deficienta mintala se caracterizeaza prin fragilitatea achizitiilor realizate in etapele deja parcurse, prin regresii spre reactii si comportamente proprii stadiilor anterioare si prin caracterul limitat al perspectivelor dezvoltarii in etapa imediat urmatoare, deci prezinta o dinamica distorsionata a procesului dezvoltarii.
                   Remarcam faptul ca atat Inhelder prin vascozitatea genetica, cat si Vagotski prin caracterul limitat al zonei proximei dezvoltari se refera de fapt la acelasi fenomen privit din perspective diferite: primul autor pune accentul pe etapele deja parcurse, in timp ce al doilea, pe etapele  viitoare ale dezvoltarii. Fenomenul la care ne referim este acela al dezvoltarii intelectuale greoaie, incetinite, neterminate, lipsite de dinamism.
                      Heterocronia dezvoltarii este un concept introdus de R. Zazzo care explica mecanismele prin care deficientii mintal nu sunt numai intarziati in dezvolatre, ci si dizarmionici in structura personalitatii lor. Heterocronia este expresia unor inegalitati in ritmurile dezvoltarii diferitelor componente ale profilului psihologic general al deficientilor mintal, manifestate pe fondul unor intarzieri globale mai mult sau mai putin accentuate.  R. Zazzo considera ca acest fenomen reprezinta in acelasi timp si un deficit de organizare intelectuala.  E. Verza (1973) arata ca heterocronia se refera si la o dereglare accentuata a raportului normal dintre activitatea practica si conduita verbala, reglajul verbal fiind mai putin eficient decat la copilul normal  si manifestandu-se inegal in diferite momente, la acelasi individ.
                             Eterogenitatea explica proportia inversa dintre eterogenitatea aptitudinilor si nivelul global mediu al deficientilor mintal. Aceasta se poate explica printr-o relativa independenta a unor aptitudini in raport cu inteligenta .
                Inertia oligofrenica este reprezentata de rigiditatea reactiilor adaptative si comportamentale, adecvarea insuficienta a acestor reactii la schimbarile produse in mediul inconjurator.  Ghe. Radu (1999) arata ca apar si manifestari de reactii precipitate, insuficient supuse controlului constient, care isi gasesc explicatia in stagnarea, peste limitele necesare, a unor focare de excitatie in scoarta cerebrala.
                                V. I. Lubovski arata ca inertia patologica la deficientii mintal se manifesta printr-o accentuata instabilitate a noilor legaturi temporare, alunecand frecvent spre sistemele construite anterior, cel mai putin stabile fiind reactiile formate prin explicatie verbala.
Aceasta teorie se apropie de abordarea lui Inhelder referitoare la vascozitatea genetica. Putem concluziona, dupa cum remarca Ghe. Radu (1999) ca inertia patologica sau oligofrenica si vascozitatea genetica reprezinta, de fapt, manifestari, in planuri diferite, ale aceluiasi fenomen: rigiditatea vietii psihice, in general. Vascozitatea genetica este o inertie patologica a dezvoltarii, iar inertia patologica poate fi privita ca o vascozitate a reactiilor.
La deficientii mintal se observa o dereglare a activitatii corticale, o diminuare a fortei proceselor nervoase fundamentale: excitatia si inhibitia, precum si dereglarea echilibrului dintre aceste procese.
                          Inertia accentuata a proceselor nervoase superioare si a limbajului – copilul nu poate asimila un vocabular nuantat, se exprima in cuvinte putine, redundant, greoi, cu fraze stereotipice.
                            Incapacitatea concentrarii atentiei asupra dimensiunilor relevante ale stimulilor din jur – individul nu-si poate concentra atentia asupra a ceea ce i se explica.
                         Incapacitatea de a organiza, in mod eficient, elementele unei sarcini de lucru se refera la dificultatile intampinate in elaborarea unor secvente practice de lucru in scopul obtinerii unei finalitati precise sau a unui produs finit, fara o indrumare permanenta din partea unui mentor.
                        Rigiditatea la nivelul scoartei cerebrale determina mentinerea rigida a ipotezei initiale, chiar daca aceasta este in discordanta cu stimulii din exterior. La copiii cu deficienta mintala constructia si consolidarea datelor se fac in cadrul unor limite rigide, sinteza se elaboreaza greoi sau deloc. Prin urmare, acestia percep cu intarziere schimbarile activitatii in functie de particularitatile situatiei.
                          Fragilitatea constructiei personalitatii si infantilismul comportamental pot conduce la maniferstari de impulsivitate, agresivitate, credulitate,sau de  izolare, teama, neincredere. Deficientul mintal prezinta o anumita rigiditate a conduitei, de unde o serie de probleme in relatia cu persoanele din jur.

        Constantin Paunescu (1976) arata ca: psihologia si pedagogia deficientilor nu are ca obiect maladia mintala, ci personalitatea integratoare. Punctul de pornire al acestor discipline este psihicul uman. Organizarea personalitatii reprezinta un camp de forte dominat de jocul de intensitate intre normal si patologic.
        Deficienta mintala, in acceptiunea acestui autor, este o maladie neevolutiva, rezultatul unei patogenii, care determina o organizare anormala, anormalitatea nefiind relationata cu o norma de comportare, ci cu legile de organizare ale persoanei.
       Esenta normalului nu este norma comportamentala medie, ci un rezultat al gradului de adecvare a raspunsului integrativ la solicitarea integratoare.
    Copilul cu deficienta mintala este un traumatizat datorita faptului ca deficienta sa primara capata valente patologice in propria sa constiinta. Pentru sine, deficientul nu se poate identifica cu nedeficientul decat partial. De aici o stare de tensiune intrapsihica permanenta care genereaza procesul traumatizant.
     Din punct de vedere pedagogic, dupa cum arata Ghe. Radu (1999), metodologia activitatilor de invatare desfasurate cu scolarii cu handicap mintal, ar trebui sa se axeze pe:
-  cunoasterea profunda a caracteristicilor de specificitate ale acestor scolari, rezultate din dereglarea mecanismelor intelectuale, tulburarile afectiv-volitionale si actional-comportamentale, profilul psihologic heterocronic.
Pe aceste elemente trebuie intemeiata desfasurarea procesului instructiv-educativ si terapeutic compensator.
-elaborarea unor modele de lucru care sa asigure temeinicia activitatii scolare si  operarea cu materialul de invatat, actionand in zona proximei dezvoltari si fiind sistematic supus  influentei terapeutice.
Din punct de vedere social, au o mare importanta urmatoarele aspecte:
-insertia bio-psiho-socio-culturala a persoanei in realitatea aflata in permanenta schimbare
-actiuni de prevenire si combatere a manifestarilor de inadaptare sociala
-promovarea si sustinerea unor politici coerente si flexibile, precum si organizarea unor servicii eficiente pentru protectia si asistenta sociala a persoanelor aflate in dificultate
-informarea opiniei publice cu privire la responsabilitatea civica a membrilor comunitatii fata de persoanele aflate in dificultate, precum si posibilitatile de valorificare a potentialului acestor persoane in folosul comunitatii.

Image result for imagini ale creierului cu emisferele saleImage result for imagini ale creierului cu emisferele saleImage result for deficienta mintalaImage result for disfunctii ale creierului



BIBLIOGRAFIE
1.      PAUNESCU CONSTANTIN, Deficienta mintala si procesul invatarii, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1976
2.   RADU GHEORGHE, Psihopedagogia dezvoltarii scolarilor cu handicap, Editura Didactica si Pedagogica R.A.,  Bucuresti, 1999
3.       VERZA FLORIN EMIL, Introducere in psihopedagogia speciala si in asistenta sociala, Editura Fundatiei Humanitas, 2002
4.      VERZA EMIL, Psihopedagogia speciala, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1994
5.      www.educatie.trei.ro, Psihopedagogie speciala pentru examenul de titularizare in invatamant
6. https://www.google.ro/search?q=imagini+ale+creierului+cu+emisferele+sale&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjj78TG64_UAhUD7RQKHbUaBxcQ_AUICigB&biw=1366&bih=662#tbm=isch&q=disfunctii+ale+creierului
7.  https://www.google.ro/search?q=imagini+ale+creierului+cu+emisferele+sale&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj0-ffr7Y_UAhVMkRQKHb_mA_QQ_AUICigB&biw=1366&bih=662

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

PLANUL DE INTERVENȚIE PERSONALIZAT - CHEIA INCLUZIUNII

http://www.documentaria.ro/content/wp-content/uploads/2016/11/Educatie-incluziva_infografic-final_toupload.jpg        Elevii cu cerinte educative speciale (CES) reprezinta o categorie importanta in totalitatea elevilor din tara noastra. CES este o sintagma utilizata pentru a defini acele necesitati educationale suplimentare, complementare obiectivelor generale ale educatiei , adaptate particularitatilor individuale si derivate din caracteristicile unei anumite deficiente sau tulburari/dificultati de invatare.  De asemenea, pentru persoanele in cauza, se impune o  asistenta complexa: medicala, sociala, psihologica si de consiliere.       Intrebarea esentiala care se contureaza in acest context este: „Cum vine sistemul educational in intampinarea acestor nevoi, dat fiind faptul ca dreptul la educatie este un drept fundamental, iar statul are obligatia sa asigure respectarea acestui drept?”       Atunci cand un copil se afla intr-o asemenea situatie, etapele de parcurs sunt urmat

TERAPIA COGNITIVA

                  Terapia cognitiva trebuie inteleasa ca un proces complex de echilibrare mintala , prin organizarea specifica a cunoasterii la copiii cu cerinte educationale speciale, al caror comportament cognitiv se caracterizeaza printr-un fenomen general de perturbare a organizarii cunoasterii.                       Fenomenul de perturbare a comportamentului cognitiv al copilului cu deficienta mintala se exprima fie la nivelul cunoasterii teoretice (invatarea conceptelor), fie la nivelul cunoasterii psihosociale , determinand schimbari fundamentale in personalitatea acestuia, fapt pentru care interventia asupra comportamentului cognitiv si terapia cognitiva sunt considerate cheia de bolta a intregului sistem de terapie educationala .                        Terapia cognitiva se constituie din programe compensatorii , care faciliteaza intelegerea lucrurilor, fenomenelor, oamenilor, situatiilor. La copiii cu cerinte educationale speciale cu deficienta mintala, terapia cogni