Treceți la conținutul principal

LIMBAJUL SI DEZVOLTAREA GANDIRII

               Limbajul, ca mijloc de comunicare usor accesibil observatiei nemijlocite a cercetatorilor este indisolubil legat de celelalte procese psihice, in primul rand de procesele gandirii. Intarzierile in dezvoltarea limbajului atrag intarzieri in dezvoltarea psihomotorie, in dezvoltarea capacitatii de orientare, de  constientizare a  schemei corporale si  de formare a  imaginii de sine. De asemenea, influenteaza negativ raportarea adecvata la realitate, la persoane si evenimente, formarea propriei personalitati. 
                Limbajul este o conduita de tip superior, care participa la organizarea si realizarea tuturor comportamentelor umane, dezvoltarea psihica fiind imposibila in absenta sa, deoarece el reprezinta un sistem deschis, un flux continuu de schimburi cu mediul si, in primul rand, cu mediul social. 
                 Limbajul are la baza functia semantica - prin aceasta intelegand capacitatea de a opera in plan verbal cu semne, ca inlocuitori ai obiectelor din lumea reala. Achizitionarea limbajului este determinata  de factori biologici si cognitivi, care isi au originea in dezvoltarea structurilor senzorio - motorii. Din aceste motive, dezvoltarea limbajului si stimularea cognitiva sunt doua procese care se influenteaza reciproc, in mod direct: cu cat stimularea cognitiva este mai corect efectuata, cu atat se iregistreaza progrese in dezvoltarea limbajului si invers.
               O parte dintre persoanele cu dizabilitati nu pot utiliza vorbirea in mod functional si sunt nevoite sa apeleze la tehnici si mijloace specifice pentru a putea comunica, atat in mediul scolar, cat si in cel familial sau profesional. Astfel, treptat, s-a conturat conceptul  de comunicare augmentativa si alternativa. Se porneste de la ideea utilizarii intregului potential cognitiv de care dispune persoana cu dizabilitati, pentru a compensa afectarea capacitatii de comunicare verbala. Cu ajutorul tehnologiei care este in continua dezvoltare, noi oportunitati se deschid in fata persoanelor cu dizabilitati, fapt ce le permite sa atinga un nivel din ce in ce mai bun in comunicare. 
                 La nivel international, specialisti in educatia speciala, terapia tulburarilor de limbaj, terapie ocupationala, inginerie biomedicala au devenit preocupati si au depus eforturi considerabile pentru gasirea si dezvoltarea unor modalitati de sprijinire a vorbirii neinteligibile prin sisteme de comunicare nonverbala. In ultimii ani, aceste sisteme au atins un nivel tehnologic foarte inalt si performant, permitand obtinerea unor rezultate uimitoare la persoanele cu dizabilitati severe de limbaj si comunicare.
                   Comunicarea augmentativa si alternativa cuprinde ansamblul metodelor si mijloacelor de comunicare menite sa ajute sau sa inlocuiasca vorbirea sau / si scrierea, atunci cand acestea sunt afectate, un grup integrat de componente, incluzand simboluri, dispozitive de comunicare, strategii si tehnici folosite de individ pentru sprijinirea comunicarii.
                    Dispozitivele de comunicare sunt mijloacele sau dispozitivele de comunicare augmentativa, prin care sunt afisate, alese si reproduse simbolurile. Acestea sunt urmatoarele:
                                1. Dispozitive neelectronice:
 a). simboluri prezentate pe un afisaj

TABLE DE COMUNICARE
                     
Image result for tabla de comunicacionImage result for tabla de eleccion para comunicacion aumentativa

CARTI DE COMUNICARE 

Image result for LIBROS DE COMUNICACION AUMENTATIVAImage result for LIBROS DE COMUNICACION AUMENTATIVA

BRATARA / INELUL  DE  COMUNICARE

Image result for PULSERA O ANILLO DE COMUNICACION AUMENTATIVAImage result for PULSERA O ANILLO DE COMUNICACION AUMENTATIVA

RAMA E-TRAN , folosita pentru indicarea cu privirea

Image result for MARCO E-TRAN PARA LA COMUNICACION AUMENTATIVA                            Image result for MARCO E-TRAN PARA LA COMUNICACION AUMENTATIVA

In prezent, exista software-uri pentru crearea cartilor si tablelor de comunicare : Boardmaker (PCS), Writing with Symbols (Rebus, Widgit Rebus, Picture Communication Symbols, Makaton), Paper Chart Maker etc.

b). simboluri manipulabile - pe care copilul de alege si le asaza pe un suport. Necesita functionare motorie buna.

c). simboluri scrise sau desenate, utile pentru persoanele cu hemiplegie, diplegie, tetraplegie, si cu posibilitati intelectuale bune.

                            2. Dispozitive electronice

a). VOCAs (Voice output Communication Aids)- dispozitive de redare a vorbirii. Acestea cresc gradul si nivelul de interactiune sociala, de functionare la nivel cognitiv, ca si gradul de independenta si autonomie personala si sociala.  Utilizeaza vorbirea digitala sau vorbirea sintetizata si pot fi:

  • Single message devices (dispozitive cu un singur mesaj): Bigmack, One Step Communicator, Step-by-step communicator, Talking Buddy Button etc.
  • Multiple message devices (dispozitive cu mai multe mesaje pe afisaj): TechScan/TechTalk/TechSpeack, GoTalk, MessageMate, Digivox, Eclipse
  • Icon Sequencw Devices (dispozitive care utilizeaza grupuri de simboluri pentru redarea semnificatiei) - bazat pe sistemul de simboluri MINSPEAK. Se pot accesa cu mouse, joystick, indicator luminos sau fixat pe cap etc. Comunicarea astfel realizata se apropie mult de vorbirea normala. Ex.: Vantage, Vanguard, SpringBoard, PathFinder.
  • Text - to-Speech Devices (dispozitive text vorbire) - genereaza vorbire sintetizata prin scrierea literelor, cuvintelor si propozitiilor., fiind utile pentru persoanele cu o dezvoltare cognitive buna, care si-au insusit scris- cititul. Ex.: DynaWrite, Handheld Portable Impact, LightWriter Link etc.

Copilul trebuie sa fie capabil sa apese butoanele dispozitivului, sa inteleaga simbolurile, sa poata face alegeri.

Image result for message mateImage result for Eclipse comunicacion aumentativa
             Image result for comunicatore go talk express 32Image result for comunicatore go talk express 32

Image result for vantage comunicacion aumentativa        Image result for LightWriter

b). Switches (Comutatoare) - dispozitive electronice utilizate pentru a porni sau opri un dispozitiv. Acestea dau posibilitatea persoanelor cu abilitati motorii foarte reduse sa acceseze dispozitivele electronice de comunicare sau de redare a vorbirii. Acestea pot fi:
  • prin apasare
  • pneumatice (sip-ad-puf) - activate prin aspirarea si suflarea aerului cu gura
  • controlate prin atingere (cu capul, cotul, genunchiul)
  • controlate prin sunete emis
  • controlate luminos - activate de centrarea unui fascicul luminos pe o celula fotoelectrica pe care o contin.

Image result for jelly bean switches   Image result for jelly bean switches

Image result for sip and puff switches      Image result for switch pentru picior

 BIBLIOGRAFIE

  1. https://www.google.ro/search?q=tabla+de+comunicare&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiyvNyknY7UAhVLWxQKHXyxCHcQ_AUICigB&biw=1366&bih=662#tbm=isch&q=tabla+para+comunicacion+augmentativa
  2. https://www.google.ro/search?q=LIBROS+DE+COMUNICACION+AUMENTATIVA&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi3u4rqoo7UAhVHbVAKHZgHDkMQ_AUICigB&biw=1366&bih=662
  3. https://www.google.ro/search?q=PULSERA+O+ANILLO+DE+COMUNICACION+AUMENTATIVA&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjGnrr6o47UAhWF0RoKHWrqCqcQ_AUICigB&biw=1366&bih=662#imgrc=5lVeUcksSiM6CM:
  4. https://www.google.ro/search?q=MARCO+E-TRAN+PARA+LA+COMUNICACION+AUMENTATIVA&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjm0rSNqY7UAhULXRQKHXOfBFcQ_AUICygC&biw=1366&bih=662#imgrc=auBC4ZlZPkaOHM:
  5. https://www.google.ro/search?q=LightWriter&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwijnIOHuY7UAhUSLFAKHf5QCxYQ_AUICigB&biw=1366&bih=662
  6. https://www.google.ro/search?q=sip+and+puff+switches&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiZj86-vY7UAhWjQZoKHT20CogQ_AUICigB&biw=1366&bih=662
  7.  Coordonator:  Doru Vlad Popovici, Strategii de comunicare augmentativa si alternativa pentru copiii nonverbali, Editura Universitatii din Bucuresti, 2016.
  8. Emil Verza, Florin Emil Verza ,  Psihologia Varstelor,   Editura Pro Humanitate, Bucuresti, 1994.








Comentarii

Postări populare de pe acest blog

PLANUL DE INTERVENȚIE PERSONALIZAT - CHEIA INCLUZIUNII

http://www.documentaria.ro/content/wp-content/uploads/2016/11/Educatie-incluziva_infografic-final_toupload.jpg        Elevii cu cerinte educative speciale (CES) reprezinta o categorie importanta in totalitatea elevilor din tara noastra. CES este o sintagma utilizata pentru a defini acele necesitati educationale suplimentare, complementare obiectivelor generale ale educatiei , adaptate particularitatilor individuale si derivate din caracteristicile unei anumite deficiente sau tulburari/dificultati de invatare.  De asemenea, pentru persoanele in cauza, se impune o  asistenta complexa: medicala, sociala, psihologica si de consiliere.       Intrebarea esentiala care se contureaza in acest context este: „Cum vine sistemul educational in intampinarea acestor nevoi, dat fiind faptul ca dreptul la educatie este un drept fundamental, iar statul are obligatia sa asigure respectarea acestui drept?”       Atunci cand un copil se afla intr-o asemenea situatie, etapele de parcurs sunt urmat

EDUCATIA TERAPEUTICA SI TRASATURILE DE SPECIFICITATE IN DEFICIENTA MINTALA

                 Psihopedagogia speciala este stiinta cunoasterii dezvoltarii psihice pentru a realiza educatia terapeutica adaptata prezentei si manifestarii unei forme de dizabilitate. Aceasta  este o stiinta de sinteza care utilizeaza informatii din medicina, psihologie, pedagogie, sociologie, asistenta sociala in studiul personalitatii si al activitatii psihice a persoanelor cu diferite tipuri de deficiente sau a persoanelor aflate in dificultate privind integrarea si relationarea lor cu oamenii si institutiile comunitatii din care fac parte.           Deficienta este pierderea, anomalia, perturbarea cu caracter definitiv sau temporar a unei structuri fiziologice, anatomice sau psihologice si desemneaza o stare de anormalitate functionala, adesea cu semnificatie patologica, stabila sau de lunga durata, care afecteaza capacitatea si calitatea procesului de adaptare si integrare scolara si profesionala.             Incapacitatea este o pierdere, o diminuare totala sau partial

TERAPIA COGNITIVA

                  Terapia cognitiva trebuie inteleasa ca un proces complex de echilibrare mintala , prin organizarea specifica a cunoasterii la copiii cu cerinte educationale speciale, al caror comportament cognitiv se caracterizeaza printr-un fenomen general de perturbare a organizarii cunoasterii.                       Fenomenul de perturbare a comportamentului cognitiv al copilului cu deficienta mintala se exprima fie la nivelul cunoasterii teoretice (invatarea conceptelor), fie la nivelul cunoasterii psihosociale , determinand schimbari fundamentale in personalitatea acestuia, fapt pentru care interventia asupra comportamentului cognitiv si terapia cognitiva sunt considerate cheia de bolta a intregului sistem de terapie educationala .                        Terapia cognitiva se constituie din programe compensatorii , care faciliteaza intelegerea lucrurilor, fenomenelor, oamenilor, situatiilor. La copiii cu cerinte educationale speciale cu deficienta mintala, terapia cogni