Terapia cognitiva trebuie inteleasa ca un proces complex de echilibrare mintala, prin organizarea specifica a cunoasterii la copiii cu cerinte educationale speciale, al caror comportament cognitiv se caracterizeaza printr-un fenomen general de perturbare a organizarii cunoasterii.
Fenomenul de perturbare a comportamentului cognitiv al copilului cu deficienta mintala se exprima fie la nivelul cunoasterii teoretice (invatarea conceptelor), fie la nivelul cunoasterii psihosociale, determinand schimbari fundamentale in personalitatea acestuia, fapt pentru care interventia asupra comportamentului cognitiv si terapia cognitiva sunt considerate cheia de bolta a intregului sistem de terapie educationala.
Terapia cognitiva se constituie din programe compensatorii, care faciliteaza intelegerea lucrurilor, fenomenelor, oamenilor, situatiilor. La copiii cu cerinte educationale speciale cu deficienta mintala, terapia cognitiva presupune o structurare a complexului de stimuli exteriori, dupa niveluri adaptate unei largi tipologii de organizare mintala.
Cateva dintre programe terapeutice eficiente, folosite frecvent in practica educatiei speciale, sunt: programul pentru stimulare perceptiv-motrica (Marianne Frostig), programul pentru formarea conceptelor fundamentale logico - matematice (Jean Piaget ; Mary Baratta Lorton), programul complex de exercitii perceptive si senzorio - motorii ale lui Jacques Dobosson.
Structura programelor de terapie cognitiva este compusa, in principal, din cinci parti:
- prima, destinata activitatilor de organizare, consolidare si sistematizare a faptelor, informatiilor si deprinderilor;
- a doua, destinata cunoasterii senzoriale pe cele cinci domenii: tactil, vizual, gustativ, olfactiv si auditiv;
- a treia, destinat cunoasterii perceptive pe cele cinci arii destinate formarii abilitatilor vizual - perceptive: coordonarea vizual - motorie, perceptia forma - fond, constanta perceptiei, pozitia in spatiu si relatiile spatiale;
- a patra, care cuprinde exercitii si activitati pentru dezvoltarea conceptelor fundamentale de natura logico - matematica;
- a cincea, compusa din exercitii perceptive si senzorio - motorii pentru formarea si dezvoltarea proceselor psihice (atentia, reprezentarea, imaginatia, memoria, gandirea).
In cele ce urmeaza, vom detalia cateva exemple de astfel de activitati:
CUNOASTEREA SENZORIALA are drept obiective:
- identificarea unor materiale diverse: hartie, tesaturi, carton, lemn, metal, plastic, sare, faine etc.
- identificarea de forme geometrice : cerc, patrat, triunghi, dreptunghi, trapez, romb)
- identificarea consistentei materialelor: solide, lichide, tari, moi, netede, aspre, rigide, flexibile
- identificarea rezistentei materialelor: fragile, solide
- identificarea greutatii obiectelor: grele - usoare
- identificarea temperaturii: obiecte inghetate, reci, caldute, calde, fierbinti.
FORMAREA IMAGINII CORPORALE SI CONSTIENTIZAREA PARTILOR CORPULUI:
Copiii isi vor atinge diferite parti ale corpului, le vor numi si le vor misca. Apoi, vor identifica partile corpului colegilor . Vor imita pozitii ale unor figuri umane din imagini si vor denumi partile corpului.
INVATAREA CONCEPTELOR FUNDAMENTALE
Se realizeaza prin experiente concrete, care pot conduce copilul la perceperea calitatilor specifice, cat si la evidentierea calitatilor comune ale obiectelor, printre care si cele numerice. Astfel, acesta invata ideea de apartenenta la o multime, de ordonare, de sesizare a locului pe care il ocupa un element intr-o multime, pregatindu-l pentru achizitia aspectului cardinal si ordinal al numarului. Aceste activitati prefigureaza expresiile aritmetice ale operatiilor de mai tarziu.
BIBLIOGRAFIE
- Ghergut, A., Sinteze de psihopedagogie speciala. Ghid pentru concursuri si examene de obtinere a gradelor didactice - E. a III-a, rev. si adaugita, Iasi: Polirom, 2013.
- Musu, I., Taflan, A., Terapie educationala integrata, Ed. Pro Humanitate, Bucuresti, 1994.
- https://www.youtube.com/watch?v=zGMVAbHrOLY&t=1s
- https://www.google.ro/search?q=papel+tela+carton+plastico+harina+azucar&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiMi4a_zo_UAhXM1RQKHbHoDRwQ_AUICigB&biw=1366&bih=662#tbm=isch&q=objetos+con+formas+geometricas+para+didactica
- https://www.google.ro/search?q=objetos+frios+y+calientes+para+tocar+para+didactica&tbm=isch&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwieqvzf0I_UAhWDvBQKHeENAQoQ_AUIBigB&biw=1366&bih=662&dpr=1#tbm=isch&q=educacion+sensorial,+objetos+frios+y+calientes+tocados+por+ni%C3%B1os
- https://www.google.ro/search?q=las+partes+del+cuerpo+didactica&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjUq6eE14_UAhXH6xQKHbp_AOUQ_AUICigB&biw=1366&bih=662#tbm=isch&q=+exercitii+al+ora+de+educatie+fizica+pentru+copii
- https://www.google.ro/search?q=animale+din+apa&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi42Iz034_UAhVDchQKHR6JCPwQ_AUICigB&biw=1366&bih=662#tbm=isch&q=cartonase+cu+animale.
- https://www.google.ro/search?q=partile+corpului+omenesc&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj8pO7wzZLUAhUHaxQKHQjfAPIQ_AUICigB&biw=1366&bih=662#imgrc=x_c35HjZoRko0M:
Comentarii
Trimiteți un comentariu