Treceți la conținutul principal

TERAPIA COGNITIVA

                 Terapia cognitiva trebuie inteleasa ca un proces complex de echilibrare mintala, prin organizarea specifica a cunoasterii la copiii cu cerinte educationale speciale, al caror comportament cognitiv se caracterizeaza printr-un fenomen general de perturbare a organizarii cunoasterii.
                      Fenomenul de perturbare a comportamentului cognitiv al copilului cu deficienta mintala se exprima fie la nivelul cunoasterii teoretice (invatarea conceptelor), fie la nivelul cunoasterii psihosociale, determinand schimbari fundamentale in personalitatea acestuia, fapt pentru care interventia asupra comportamentului cognitiv si terapia cognitiva sunt considerate cheia de bolta a intregului sistem de terapie educationala.
                       Terapia cognitiva se constituie din programe compensatorii, care faciliteaza intelegerea lucrurilor, fenomenelor, oamenilor, situatiilor. La copiii cu cerinte educationale speciale cu deficienta mintala, terapia cognitiva presupune o structurare a complexului de stimuli exteriori, dupa niveluri adaptate unei largi tipologii de organizare mintala.
                 Cateva dintre programe terapeutice eficiente, folosite frecvent in practica educatiei speciale, sunt: programul pentru stimulare perceptiv-motrica (Marianne Frostig), programul pentru formarea conceptelor fundamentale logico - matematice (Jean Piaget ; Mary Baratta Lorton), programul complex de exercitii perceptive si senzorio - motorii ale lui Jacques Dobosson.
                           Structura programelor de terapie cognitiva este compusa, in principal, din cinci parti:
  1.  prima, destinata activitatilor de organizare, consolidare si sistematizare a faptelor, informatiilor si deprinderilor;
  2. a doua, destinata cunoasterii senzoriale pe cele cinci domenii: tactil, vizual, gustativ, olfactiv si auditiv;
  3. a treia, destinat cunoasterii perceptive pe cele cinci arii destinate formarii abilitatilor vizual - perceptive:   coordonarea vizual - motorie, perceptia forma - fond, constanta perceptiei, pozitia in spatiu si relatiile spatiale;
  4. a patra, care cuprinde exercitii si activitati pentru dezvoltarea conceptelor fundamentale de natura logico - matematica;
  5. a cincea, compusa din exercitii perceptive si senzorio - motorii pentru formarea si dezvoltarea proceselor psihice (atentia, reprezentarea, imaginatia, memoria, gandirea).        
                         In cele ce urmeaza, vom detalia cateva exemple de astfel de activitati:

                         CUNOASTEREA  SENZORIALA  are drept obiective
  • identificarea unor materiale diverse: hartie, tesaturi, carton, lemn, metal, plastic, sare, faine etc.
  • identificarea de forme geometrice : cerc, patrat, triunghi, dreptunghi, trapez, romb)
  • identificarea consistentei materialelor: solide, lichide, tari, moi, netede, aspre, rigide, flexibile
  • identificarea rezistentei materialelor: fragile, solide
  • identificarea greutatii obiectelor: grele - usoare
  • identificarea temperaturii: obiecte inghetate, reci, caldute, calde, fierbinti.

Image result for textura de los materiales para didactica              Image result for textura de los materiales para didactica

Image result for objetos con formas geometricas para didacticaImage result for educacion sensorial, objetos frios y calientes tocados por niños

Image result for objetos frios y calientes didacticaImage result for educacion sensorial, objetos frios y calientes tocados por niños


            FORMAREA IMAGINII CORPORALE SI CONSTIENTIZAREA PARTILOR CORPULUI

            Copiii isi vor atinge diferite parti ale corpului, le vor numi si le vor misca. Apoi, vor identifica partile corpului colegilor . Vor imita pozitii ale unor figuri umane din imagini si vor denumi partile corpului.
Image result for partile corpului omenescImage result for partile corpului omenesc



Image result for ridica piciorul coboara bratilImage result for exercitii la ora de educatie fizica pentru copii



                    INVATAREA  CONCEPTELOR  FUNDAMENTALE  

               Se realizeaza prin experiente concrete, care pot conduce copilul la perceperea calitatilor specifice, cat si la evidentierea calitatilor comune ale obiectelor, printre care si cele numerice. Astfel, acesta invata ideea de apartenenta la o multime, de ordonare, de sesizare a locului pe care il ocupa un element intr-o multime, pregatindu-l pentru achizitia aspectului cardinal si ordinal al numarului. Aceste activitati prefigureaza expresiile aritmetice ale operatiilor de mai tarziu.

Image result for cartonase cu animaleImage result for cartonase cu animaleImage result for cartonase cu animale



BIBLIOGRAFIE

  1. Ghergut, A., Sinteze de psihopedagogie speciala. Ghid pentru concursuri si examene de obtinere a gradelor didactice - E. a III-a, rev. si adaugita, Iasi: Polirom, 2013.
  2. Musu, I., Taflan, A., Terapie educationala integrata, Ed. Pro Humanitate, Bucuresti, 1994.
  3. https://www.youtube.com/watch?v=zGMVAbHrOLY&t=1s
  4. https://www.google.ro/search?q=papel+tela+carton+plastico+harina+azucar&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiMi4a_zo_UAhXM1RQKHbHoDRwQ_AUICigB&biw=1366&bih=662#tbm=isch&q=objetos+con+formas+geometricas+para+didactica
  5. https://www.google.ro/search?q=objetos+frios+y+calientes+para+tocar+para+didactica&tbm=isch&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwieqvzf0I_UAhWDvBQKHeENAQoQ_AUIBigB&biw=1366&bih=662&dpr=1#tbm=isch&q=educacion+sensorial,+objetos+frios+y+calientes+tocados+por+ni%C3%B1os
  6. https://www.google.ro/search?q=las+partes+del+cuerpo+didactica&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjUq6eE14_UAhXH6xQKHbp_AOUQ_AUICigB&biw=1366&bih=662#tbm=isch&q=+exercitii+al+ora+de+educatie+fizica+pentru+copii
  7. https://www.google.ro/search?q=animale+din+apa&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi42Iz034_UAhVDchQKHR6JCPwQ_AUICigB&biw=1366&bih=662#tbm=isch&q=cartonase+cu+animale.
  8. https://www.google.ro/search?q=partile+corpului+omenesc&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj8pO7wzZLUAhUHaxQKHQjfAPIQ_AUICigB&biw=1366&bih=662#imgrc=x_c35HjZoRko0M:



















                        

               

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

PLANUL DE INTERVENȚIE PERSONALIZAT - CHEIA INCLUZIUNII

http://www.documentaria.ro/content/wp-content/uploads/2016/11/Educatie-incluziva_infografic-final_toupload.jpg        Elevii cu cerinte educative speciale (CES) reprezinta o categorie importanta in totalitatea elevilor din tara noastra. CES este o sintagma utilizata pentru a defini acele necesitati educationale suplimentare, complementare obiectivelor generale ale educatiei , adaptate particularitatilor individuale si derivate din caracteristicile unei anumite deficiente sau tulburari/dificultati de invatare.  De asemenea, pentru persoanele in cauza, se impune o  asistenta complexa: medicala, sociala, psihologica si de consiliere.       Intrebarea esentiala care se contureaza in acest context este: „Cum vine sistemul educational in intampinarea acestor nevoi, dat fiind faptul ca dreptul la educatie este un drept fundamental, iar statul are obligatia sa asigure respectarea acestui drept?”       Atunci cand un copil se afla intr-o asemenea situatie, etapele de parcurs sunt urmat

EDUCATIA TERAPEUTICA SI TRASATURILE DE SPECIFICITATE IN DEFICIENTA MINTALA

                 Psihopedagogia speciala este stiinta cunoasterii dezvoltarii psihice pentru a realiza educatia terapeutica adaptata prezentei si manifestarii unei forme de dizabilitate. Aceasta  este o stiinta de sinteza care utilizeaza informatii din medicina, psihologie, pedagogie, sociologie, asistenta sociala in studiul personalitatii si al activitatii psihice a persoanelor cu diferite tipuri de deficiente sau a persoanelor aflate in dificultate privind integrarea si relationarea lor cu oamenii si institutiile comunitatii din care fac parte.           Deficienta este pierderea, anomalia, perturbarea cu caracter definitiv sau temporar a unei structuri fiziologice, anatomice sau psihologice si desemneaza o stare de anormalitate functionala, adesea cu semnificatie patologica, stabila sau de lunga durata, care afecteaza capacitatea si calitatea procesului de adaptare si integrare scolara si profesionala.             Incapacitatea este o pierdere, o diminuare totala sau partial