Treceți la conținutul principal

PLANUL DE INTERVENȚIE PERSONALIZAT - CHEIA INCLUZIUNII

http://www.documentaria.ro/content/wp-content/uploads/2016/11/Educatie-incluziva_infografic-final_toupload.jpg

       Elevii cu cerinte educative speciale (CES) reprezinta o categorie importanta in totalitatea elevilor din tara noastra. CES este o sintagma utilizata pentru a defini acele necesitati educationale suplimentare, complementare obiectivelor generale ale educatiei , adaptate particularitatilor individuale si derivate din caracteristicile unei anumite deficiente sau tulburari/dificultati de invatare.  De asemenea, pentru persoanele in cauza, se impune o  asistenta complexa: medicala, sociala, psihologica si de consiliere.
      Intrebarea esentiala care se contureaza in acest context este: „Cum vine sistemul educational in intampinarea acestor nevoi, dat fiind faptul ca dreptul la educatie este un drept fundamental, iar statul are obligatia sa asigure respectarea acestui drept?”
      Atunci cand un copil se afla intr-o asemenea situatie, etapele de parcurs sunt urmatoarele:
      1.medicul specialist elibereaza un certificat medical, educatorul, invatatorul sau dirigintele realizeaza evaluarea psihologica prin fisa psihopedagogica, DGASPC elibereaza incadrarea in gradul de handicap.
       2. In baza documentelor enumerate la pct.1, CJRAE sau CMBRAE, dupa caz, elibereaza certfificatul de orientare scolara si profesionala, respectiv spre invatamantul de masa, special sau scolarizare la domiciliu, in functie de situatie. De asemenea, identifica unitatile de invatamant de masa din raza municipiului sau judetului care asigura cele mai bune conditii de dezvoltare psihoindividuala, in functie de tipul si gradul deficientei.
       3. Scoala, in baza documentului de la pct.2, asigura elevului serviciile terapie a tulburarilor de limbaj, de kinetoterapie,  consiliere psihologica, profesor itinerant (daca este cazul unui elev integrat in invatamantul de masa). Toate aceste servicii sunt acordate in baza planului de interventie personalizat. Acesta este un document foarte important, reprezentand instrumentul de baza in adaptarea curriculara si procesul instructiv - educativ si  recuperativ - compensator al elevului cu CES.
            Procesul integrarii educationale a copiilor cu cerinte  speciale in educatie presupune, dupa cum am aratat mai sus, elaborarea si aplicarea planului de interventie personalizat, centrat pe folosirea unor modalitati eficiente de adaptare a curriculumului si pe diversificarea ofertelor de invatare in cadrul lectiilor.
     In ceea ce priveste orientarea scolara si profesionala, experienta didacticii psihopedagogice a relevat principiul conform caruia este mai bine sa se supraevalueze copilul, orientandu-l catre invatamantul de masa, decat sa-l subapreciezi si sa-l orientezi catre invatamantul special.
         Principalele strategii utilizate in propiectarea planului de interventie individualizat sunt: 
  • selectarea unor continuturi din curriculum general, care pot fi intelese si de copiii cu deficiente, simultan cu renuntarea la alte continuturi cu grad ridicat de complexitate;  
  • accesibilizarea intregului continut printr-un proces de simplificare;
  • diversificarea componentelor curriculumului general prin introducerea elevilor cu cerinte educative speciale intr-o varietate de activitati individuale, compensatorii, terapeutice, destinate recuperarii acestora si asigurarea participarii lor la activitatile desfasurate in invatamant.

        Un element esential de care trebuie sa se tina seama la proiectarea planului de interventie pentru elevii cu cerinte educative speciale il constituie tpul si gradul deficientei: experienta practica a demonstrat ca pentru elevii cu deficiente mintale severe sau cu deficiente grave asociate, este mai indicata scolarizarea in institutii speciale, dupa un curriculum propriu, beneficiind de strategii didactice adaptate nivelului lor de receptare si intelegere a continuturilor.
        In functie de specificul si caracteristicile fiecarui elev, care sunt extrase din documentele eleborate de specialistii abilitati in domeniu, in planul de interventie personalizat se stabilesc obiectivele programului de interventie pe domenii (comunicare si limbaj, dezvoltare cognitiva, motor si psihomotor, socializare si autonomie personala), activitatile concrete prin care se vor atinge obiectivele propuse, metodele si mijloacele de realizare, perioada de interventie, criterii minimale de apreciere a progreselor si modalitatile de evaluare a realizarii obiectivelor.
         Printr-o monitorizare atenta a  evolutiei copilului (progres, stagnare sau chiar regres), se va evidentia functionalitatea planului si se va opta pentru redimensionarea acestuia in cazul in care  observa ca nu conduce la  indeplinirea obiectivelor propuse.
       Un plan de interventie individualizat corect intocmit si transpus in practica de catre specialistii in domeniu, colaborarea dintre membrii echipei interdisciplinare care pot oferi servicii terapeutice, educationale si de asistenta, care sa raspunda tuturor nevoilor fiecarui copil aflat in dificultate, stabilirea unor cai eficiente de cooperare si implicare a familiei copilului deficient in sustinerea programului individual de recuperare  reprezinta elementele care stau la baza incluziunii scolare si socio-profesionale, prin  dobandirea autonomiei personale si dezvoltarea pe directiile marcate, in limita potentialului existent. 
      Actiunea sustinuta in zona proximei dezvoltari din partea tuturor specialistilor, colaborarea permanenta dintre acestia si familie, interventia timpurie sunt conditii ale progresului.
        Dincolo de aspectele tehnice si pur stiintifice, fiecare persoana implicata in educatia  elevilor cu CES, elevii insisi, precum si familia acestora trebuie sa creada in ideea de  recuperare a proceselor si functiilor afectate si de functionalitate a proceselor compensatorii. Pe aceste elemente se construieste si se pune in aplicare planul de interventie personalizat - cheia recuperarii si a integrarii socio-profesionale, a autonomiei personale si a unei existente demne, respectarea tuturor drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

EDUCATIA TERAPEUTICA SI TRASATURILE DE SPECIFICITATE IN DEFICIENTA MINTALA

                 Psihopedagogia speciala este stiinta cunoasterii dezvoltarii psihice pentru a realiza educatia terapeutica adaptata prezentei si manifestarii unei forme de dizabilitate. Aceasta  este o stiinta de sinteza care utilizeaza informatii din medicina, psihologie, pedagogie, sociologie, asistenta sociala in studiul personalitatii si al activitatii psihice a persoanelor cu diferite tipuri de deficiente sau a persoanelor aflate in dificultate privind integrarea si relationarea lor cu oamenii si institutiile comunitatii din care fac parte.           Deficienta este pierderea, anomalia, perturbarea cu caracter definitiv sau temporar a unei structuri fiziologice, anatomice sau psihologice si desemneaza o stare de anormalitate functionala, adesea cu semnificatie patologica, stabila sau de lunga durata, care afecteaza capacitatea si calitatea procesului de adaptare si integrare scolara si profesionala.             Incapacitatea este o pierdere, o diminuare totala sau partial

TERAPIA COGNITIVA

                  Terapia cognitiva trebuie inteleasa ca un proces complex de echilibrare mintala , prin organizarea specifica a cunoasterii la copiii cu cerinte educationale speciale, al caror comportament cognitiv se caracterizeaza printr-un fenomen general de perturbare a organizarii cunoasterii.                       Fenomenul de perturbare a comportamentului cognitiv al copilului cu deficienta mintala se exprima fie la nivelul cunoasterii teoretice (invatarea conceptelor), fie la nivelul cunoasterii psihosociale , determinand schimbari fundamentale in personalitatea acestuia, fapt pentru care interventia asupra comportamentului cognitiv si terapia cognitiva sunt considerate cheia de bolta a intregului sistem de terapie educationala .                        Terapia cognitiva se constituie din programe compensatorii , care faciliteaza intelegerea lucrurilor, fenomenelor, oamenilor, situatiilor. La copiii cu cerinte educationale speciale cu deficienta mintala, terapia cogni